Het nieuwe evenementenportaal van de gemeente Assen moet de procedures rondom het organiseren van een evenement een stuk inzichtelijker maken, dat is online te lezen op www.dvhn.nl.  Zo krijgt het portaal een eigen website, binnen twee maanden online, met daarop informatie over onder meer vergunningen, locatie-eisen en het aanvragen van subsidies. ,,Nu bestaat die kennis ook wel’’, zegt Emil Klok die als coördinator wordt ingehuurd door de gemeente. ,,Maar je vindt overal een beetje informatie. Die wil ik bundelen.’’

Organisatoren, beginnend of al zeer ervaren, kunnen bij Klok aankloppen voor begeleiding. Hij begon op 1 januari en heeft al een hoop gesprekken gevoerd. ,,Sommige mensen staan nog echt helemaal aan het begin. Die help ik op weg. Welke vergunningen heb je nodig? Wat voor subsidies heb je nu eigenlijk?’’

Gemeentelijke subsidie De eerste maanden viel Klok al een paar dingen op: zo leunen evenementen vooral op gemeentelijke subsidie. ,,Veel mensen kennen geen andere fondsen of subsidies. Terwijl er, zeker met name op het gebied van cultuur, heel wat mogelijk is’’, vertelt Klok. Hij hoopt dan ook de diversiteit aan subsidies flink te vergroten, dat levert Assen dan ook weer winst op.

Klok werkte tussen 2004 en 2009 als cultuurcoördinator van de gemeente Assen, was de drijvende kracht achter het Preuvenement en wordt voor twee dagen per week ingehuurd door de gemeente. Voorlopig is het evenementenportaal een proef van een jaar. Door het nieuwe portaal zijn de rollen nu duidelijk gescheiden: de gemeente verstrekt subsidies en verleent vergunningen, de coördinatie en begeleiding ligt bij Klok en de uitvoering bij organisatoren. Helder en transparant dus.

Deadlines Ook het subsidiestelsel is op de schop gegaan. De gemeente kent nu drie deadlines: op 1 januari, 1 mei en 1 september. De subsidiepot (grofweg 130.000 euro voor incidentele evenementen) is verdeeld over die drie data. Een nieuwe adviescommissie evenementen buigt zich over alle ingediende plannen en brengt advies uit aan het college. Zij verlenen de subsidie. ,,De commissie kan de aanvragen in samenhang bekijken, dus bij twee soortgelijke evenementen kunnen ze het beste plan de voorkeur geven’’, legt Klok uit.

Klok helpt ook met de voorbereiding van het grote openingsfeest van de Blauwe As, halverwege september. ,,Het wordt een mooi feestje met veel muziek’’, belooft Klok

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *